آیا سامسونگ و ال جی در ۲۰۲۴ شکست خواهند خورد؟

نبرد Micro Lens Array و QD-OLED هنوز به پایان نرسیده است، اما یک رقیب غافلگیرکننده ممکن است تاج را از آن خود کند. دو دلیل بزرگ وجود دارد که چرا سال ۲۰۲۴ می‌تواند سال بزرگ‌تری برای تلویزیون‌های OLED باشد. اولین مورد این است که این دومین دور در Micro Lens Array (MLA) در مقابل مسابقه کینه توز QD-OLED در حال انجام است. MLA یک فناوری صفحه نمایش LG Display است که در پرچمدار LG G3 OLED خود در نمایشگاه CES 2023 در لاس وگاس در ژانویه معرفی شد.

این فناوری لایه‌ای از لنزهای میکروسکوپی را در بالای پیکسل‌های OLED قرار می‌دهد تا سطح روشنایی را به شدت افزایش دهد. به همین دلیل است که G3 و سایر مجموعه‌های همراه آن، که شامل پاناسونیک MZ2000 و Philips OLED908 می‌شوند، حداکثر تا ۲۰۰۰ نیت روشنایی دارند. این یک ارتقاء مشخص نسبت به میانگین ۷۰۰ نیت است که در یک پنل OLED سنتی مشاهده می کنید.

این امر آن را در رقابت مستقیم با نسل دوم QD-OLED سامسونگ قرار می دهد که همین هدف را دارد. تفاوت بزرگ این است که هدف QD-OLED افزایش روشنایی با ترکیب OLED با فناوری صفحه نمایش کوانتوم دات سامسونگ به جای لنزهای میکروسکوپی است. امسال در Samsung S95C و Sony A95L استفاده شده است. این منجر به برخی از درخشان‌ترین OLED‌هایی شد که تا به حال دیده‌ایم که از اتاق‌های آزمایش خود عبور کردند و در حالی که سونی A95L ممکن است در دور اول مبارزه، پیروزی QD-OLED را تضمین کرده باشد، اما نبرد به پایان نرسیده است.

در مصاحبه با مهندسان ال‌جی و فیلیپس در طول سال، بسیاری به این واقعیت اشاره کرده‌اند که این اولین سفر آنها با MLA است و از بسیاری جهات، هنوز در حال یادگیری و کشف این هستند که چگونه واقعاً از آن بهترین استفاده را ببرند. به همین دلیل است که ما انتظار داریم موجی از ست‌های قدرتمندتر از MLA را در نمایشگاه CES 2024 در ژانویه سال آینده شاهد باشیم.

این امر منطقی به نظر می رسد زیرا آنچه اتفاق افتاد، این بود که پنل های نسل اول QD-OLED چند مشکل اولیه داشتند. این زمانی آشکار شد که ما نسل اول سونی A95K را در برابر A95L مقایسه کردیم. A95L به طور قابل توجهی دقیق تر بود و بزرگترین مشکل را در مورد A95K برطرف کرد که تمایل آن به پخت بیش از حد رنگ ها، به ویژه قرمزها بود.

برای روشن بودن، اگر ال‌جی همین کار را با پرچمدار افسانه‌ای بعدی خود یعنی LG G4 انجام می‌داد و تمایل خود را برای کم رنگ شدن در صحنه‌های نور کم کاهش می‌داد، یا پاناسونیک موفق می‌شد NZ2000 افسانه‌ای خود را اصلاح کند، این امر دور بعدی را بسیار بهتر می‌کرد. این اولین دلیل کلیدی است که چرا فکر می کنیم سال ۲۰۲۴ می تواند سال بزرگ دیگری برای تلویزیون های OLED باشد.

دلیل دوم: بر اساس آنچه شنیده ایم، ممکن است یک رقیب غافلگیرکننده برای جایگاه OLED به عنوان گزینه اصلی برای تلویزیون های پرچمدار به طور کلی – Mini LED – به کار بیفتد. برندهای بزرگ متعددی از جمله TCL و Hisense آشکارا وفاداری خود را به Mini LED اعلام کرده اند.

Mini LED یک فناوری رقیب مقرون‌به‌صرفه‌تر برای OLED است که مدت‌هاست وجود داشته است. هدف آن این است که به مجموعه‌های LCD کمک کند تا بر بزرگترین ضعف خود در مقایسه با تلویزیونهای OLED غلبه کنند؛ سطح سیاه ضعیف آنها. این کار را با استفاده از LED های بسیار کوچکتر برای ایجاد مناطق کم نور کوچکتر و انعطاف پذیرتر انجام می دهد. این در تئوری امکان سایه‌زنی دقیق‌تر و حس بهتر عمق تصویر و همچنین بازتولید رنگ‌های ظریف‌تر را می‌دهد. برای طول عمر، آنها همچنین کمتر مستعد سوختن هستند؛ مشکلی که می تواند OLED را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان یک امتیاز نهایی، آنها همچنین می توانند به طور قابل توجهی روشن تر شوند. برای زمینه، هایسنس به تازگی از یک تلویزیون ۱۱۰ اینچی مینی LED 10UX با حداکثر روشنایی ۱۰۰۰۰ نیت رونمایی کرده است.

اگرچه هنوز بهترین تلویزیونهای Mini LED نتوانسته اند کیفیتی همانند تلویزیون OLED ارائه دهند، اما توانسته اند بیش از آنچه انتظار داریم به OLEDها نزدیک شوند. با توجه به نحوه ساخت پنل ها، اکثر تلویزیونهای Mini LED قیمت بسیار کمتری نسبت به رقبای OLED خود دارند.

اگر این روند به طور جدی ادامه یابد، سال ۲۰۲۴ می تواند سالی محوری باشد که در آن موقعیت OLED به عنوان تلویزیون های پرچمدار به چالش کشیده می شود. اگر چنین است، بسیار جالب خواهد بود…

منبع: whathifi

مطالب جذاب دیگر:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *