هولوگرافیک چیست، کاربرد نمایشگرهای هولوگرافیک

هولوگرام از زمانی که ژول ورن برای اولین بار ایده این فناوری را در سال ۱۸۹۳ مطرح کرد، تبدیل به رویای شرکتهای فناوری و سرگرمی و همچنین مصرف کنندگان شد اما اوج محبوبیت چنین فناوری زمانی بود که شاهزاده لیا به عنوان یک تصویر شناور در مجموعه جنگ ستارگان بیش از چهل سال پیش ظاهر شد. متأسفانه ، سالها به نظر می رسید که چنین فناوریهایی برای همیشه به رویای دست نیافتنی تبدیل شده است. به نظر می رسید چالش های ایجاد یک تصویر سه بعدی در هوای غیرقابل اجرا است.  گام بعدی در دنیای سرگرمی‌های خانگی، صفحه نمایش ۳D  میباشد. تلویزیون‌هایی که سعی می‌کنند جادوی سه‌بعدی را به خانه‌های شما بیاورند. اما این‌که این تلویزیون‌ها چه هستند و چگونه می‌توانند تصاویر سه‌بعدی را شبیه‌سازی کنند، موضوعی است که ذهن بسیاری  را به خود مشغول کرده‌است.

نمایشگر هولوگرافی نوعی صفحه نمایش است که از شکست نور برای ایجاد یک تصویر سه بعدی مجازی استفاده می کند.این  نمایشگرها با سایر اشکال تصویربرداری سه بعدی متمایز باشد. به این دلیل که برای دیدن تصویر نیازی به عینک مخصوص یا تجهیزات جانبی نیست. در سال ۱۹۴۷ دانشمند مجارستانی “دنیس گابور” مفهوم هولوگرافی را اختراع کرد که در سال ۱۹۷۱ بخاطر این اختراع و توسعه آن جایزه نوبل را دریافت کرد هولوگرافی از دو کلمه یونانی به معنی” کل پیام” تشکیل شده است.

خط زمانی پیشرفت صفحات هولوگرام:

۱۹۶۰ ; اولین لیزر جهان توسط دانشمندان روسی نیکولای باسوف و الکساندر پروخوروف و دانشمند آمریکایی چارلز اچ تاونز ساخته شد. این یک نقطه عطف برای صنعت هولوگرافی بود زیرا فناوری لیزر به عنوان پایه بسیاری از نمایشگرهای هولوگرافیک مدرن قرار دارد.

۲۰۰۵ ; دانشگاه تگزاس صفحه نمایش لیزر پلاسما را توسعه داد ، که اولین نمایشگر واقعی ۳D هولوگرافی محسوب می شد.

۲۰۱۰ ; منشورهای توخالی به بازار مصرف عرضه شدند، که اگر روی صفحه نمایش مسطح (یا تلفن هوشمند) قرار گیرند ، می توانند با استفاده از شکست نور تصاویر ۲ بعدی ، به یک تصویر سه بعدی تبدیل می شد.

۲۰۱۲ – اولین نمایشگر هولوگرافی در سیستم نمایش ناوبری یک  ماشین سوپر لوکس اجرا شد. این فناوری از طریق اتومبیل اختصاصی ، Lykan HyperSport به نمایش گذاشته شد.

صفحه نمایش موجود در ماشین Lykan HyperSport

۲۰۱۳ – مایکل بوو ، محقق MIT پیش بینی کرد که صفحه نمایش هولوگرافیک طی ده سال آینده وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد ، و افزود که ما در حال حاضر تمام فناوری لازم برای نمایشگر هولوگرافی را داریم.

انواع نمایشگرهای هولوگرافی:
لیزر پلاسما

نمایشگرهای پلاسما با لیزر ، که در سال ۲۰۰۵ توسط دانشگاه تگزاس ساخته شده است ، از یک سری لیزرهای قدرتمند استفاده می کند که نور را در قسمت های خاصی به منظور ایجاد واکنش پلاسما با مولکول های اکسیژن و نیتروژن موجود در هوا استفاده میکند. این نوع نمایشگر هولوگرافی قادر به تولید تصاویر به صورت سه بعدی بدون نیاز به هر نوع صفحه نمایش یا رسانه های انکسار خارجی است. صفحه نمایش لیزر پلاسما قادر است اشیاء بسیار روشن و مرئی را به تصویر بکشد ، اما از نظر وضوح و کیفیت تصویر ضعیف می باشد.

صفحه نمایش متحرک میکرو مغناطیسی

این نوع نمایشگر ، توسط شرکت بلژیکی IMEC در سال ۲۰۱۱ اختراع شده است ، از یک ساختار مبتنی بر MEMS (سیستم میکرو الکترو مکانیکی) استفاده می کند. در این نوع نمایشگر ، هزاران قسمت متحرک میکروسکوپی به عنوان پیکسل عمل می کنند ، که به نوبه خود نور را با طول موج مورد نظر منعکس می کند تا یک تصویر معینی نمایان شود. این فناوری در حال حاضر در مراحل ابتدایی است. برخی از محدودیت های این نوع این صفحه نمایش شامل هزینه زیاد تولید، مشکل در ایجاد صفحه های بزرگ و حساسیت آن به دلیل خرابی قطعات متحرک زیاد است.

تلویزیون هولوگرافی

تلویزیون هولوگرافیک توسط محقق MIT در سال ۲۰۱۳ توسط مایکل بوو ایجاد شده است. دکتر بوو از یک دوربین مایکروسافت Kinect به عنوان روشی نسبتاً مؤثر برای دریافت سوژه ها در یک فضای سه بعدی استفاده کرد. سپس تصویر توسط کارت گرافیک PC پردازش شده و با یک سری دیودهای لیزر تکثیر می شود. تصویر تولید شده کاملاً سه بعدی است و بصورت۳۶۰ درجه قابل مشاهده است . بوو ادعا می کند که این فناوری تا سال ۲۰۲۳ رواج خواهد یافت و این فناوری به همان اندازه تلویزیون هزینه تولید خواهد  داشت.

هولوگرام لمسید، که بعدا توسط شرکت Intel  انرا توسعه داد. فناوری هولوگرام قابل لمس نزدیکترین تکنولوژی مدرن از نمایشگرهای هولوگرافیک است که ممکن است در فیلم های علمی تخیلی مانند جنگ های ستارگان یا فیلم ابر قهرمانی انتقامجویان مشاهده کرده باشید. این نمایشگر از این جهت منحصر به فرد است که می تواند با حرکت دست در هوا ، لمس کاربر را تشخیص دهد. سپس دستگاه با ارسال یک پالس اولتراسونیک ، بازخورد را در اختیار کاربر قرار می دهد. کاربرد احتمالی این فناوری در نمایشگرهای محیط های عمومی می باشد. از آنجا که این نوع نمایشگر نیازی به لمس فیزیکی نیست ، این اطمینان را می دهد که باکتری ها و ویروس ها از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شوند.

که شاهزاده لیا به عنوان یک تصویر شناور در مجموعه جنگ ستارگان بیش از چهل سال پیش ظاهر شد

جمع بندی

اکثر تلویزیون های هوشمند حال حاظر از قابلیت vr 360 پشتیبانی میکنند، که برای دیدن تصاویر سه بعدی باید از عینک های مخصوص کمک گرفت ولی تکنولوژی هولوگرافیک یک قدم جلوتر است. هر چند تکنولوژی هولوگرافیک در مراحل اولیه می باشد اما در آینده شاهد استفاده بیشتراز این تکنولوژی در زندگی روزمره خواهیم بود.

بارکد و انواع آن، شناسایی بارکد لوازم خانگی

خرید تلویزیون سامسونگ از بانه، تلویزیونهای سامسونگ بانه

خرید تلویزیون منحنی – خمیده سامسونگ بانه ، قیمت تلویزیون منحنی curve

راهنمای گام به گام خرید تلویزیون و شناسایی تلویزیونهای تقلبی

راهنمای کامل و جامع خرید تلویزیون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *