سال ۲۰۲۰ با تلویزیون X950H سونی

سونی در سال ۲۰۲۰ تلویزیون های سری H را روانه بازار کرده است و مثل همیشه امکانات و ویژگی ها و طراحی جدیدی را برای کاربران حرفه ای تلویزیون  در نظر گرفته است. از آنجا که با وارد شدن هر سری تلویزیونی به داخل بازار شور و هیجان میان کاربران برای خرید محصول جدیدتر افزایش می یابد، شرکت سازنده باید جدیدترین ویژگی ها و امکانات را برای محصول خود در نظر بگیرد تا هم به اعتبار و محبوبیت خود افزوده و سهم بیشتری از بازار فروش را در انحصار داشته باشد. سری H جدید ترین سری تلویزیون های تولید شرکت سونی هستند که در میان این سری به توصیف تلویزیون X9500H می پردازیم.

طراحی زیبا و فوق العاده تلویزیون X9500H سونی

 

پردازنده جدید X1 Ultimate

شرکت سونی در تلویزیون های سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ از پردازنده X reality استفاده کرده است که تا حد بسیار زیادی در ارائه کیفیت تصویر کارا بودند، اما در سال ۲۰۲۰ در بعضی از تلویزیون های خود از پردازنده جدید X1 Ultimate استفاده کرده است که کارایی آن به مراتب بیشتر از پردازنده های قبلی است. تصاویری شفاف و بدون نویز و تاری را می توان با این پردازنده نظاره گر بود .این پردازنده نه تنها در تلویزیون های ۴K بلکه در تلویزیون های ۸K نیز مورد استفاده قرار می گیرد. روشنایی صفحه نمایش تا ۱۰۰۰۰ نیت با این پردازنده امکان پذیر خواهد بود در حالی که  تلویزیون های قبلی تا ۴۰۰۰ نیت روشنایی صفحه نمایش را داشتند. البته روشنایی تا حد بسیار زیادی به نور پس زمینه مربوط می شود اما پردازنده هم نقش اساسی خود را ایفا می کند. با این پردازنده محتوای HDR و فرمت های HDR10 و Dolby Vision با کیفیت باورنکردنی ارائه می شود. 

تکنولوژی نورپردازی مدرن در X950H 

شرکت سونی در این تلویزیون از تکنولوژی مدرن نور پردازی Full Array Local Dimming استفاده کرده است. این فناوری جدیدا  و در سال ۲۰۱۹ در تلویزیون های LED قرار گرفت. کارایی این فناوری در افزایش کنتراست تصویر، نمایش اجزای تصویر و ارائه رنگ سیاه عمیق فوق العاده است. آرایش لامپ های LED در این تلویزیون به صورت Direct می باشد و لامپ های LED به صورت دسته جمعی و در گروه های کوچکتری خاموش و روشن می شوند و با ایجاد منطقه تاریک Local Dimming کنتراست تصویر و جزئیات نمایش تصویر را افزایش می دهند. این فناوری در تلویزیون X9500H روشنایی صفحه نمایش را هم افزایش داده است چرا که وقتی یک گروه از پیکسل ها خاموش باشند، با توجه به اینکه تاثیر گروهی پیکسل ها بر هم کمتر می شود گروه پیکسلی روشن، نور بیشتر را انتشار می دهند.

نور پردازی Direct و تکنولوژی Full Array Dimming در تلویزیون X9500H

محدوده دینامیکی و پشتیبانی از فرمت ها و استاندارد های تصویر HDR و Dolby Vision

اخیرا برای تصاویر استاندارد هایی جهت نمایش حداکثری اجزای تصویر در نظر گرفته شده است. محدوده دینامیکی بالا یک استاندارد تصویر است که کمک می کند تا تصاویر با تمام جزئیات نمایش داده شوند. تصاویر HDR با تصاویر معمولی تفاوت زیادی دارند به این معنا که کنتراست و جزئیات تصویر در آنها بسیار بالاست و اگر تلویزیونی قابلیت پشتیبانی از اینگونه تصاویر را نداشته باشد بسیاری از جزئیات تصویر را در هنگام نمایش همپوشانی و حذف می کند. دو نوع فرمت برای استاندارد تصویر در این تلویزیون وجود دارد که HDR10 و Dolby Vision نام دارند. تصاویر تیره و روشن را در آیده آل ترین حالت ممکن نمایش می دهند و نمایش جزئیات در Dolby Vision بیشتر از HDR است یعنی تلویزیون با قابلیت پشتیبانی از Dolby Vision جزئیات بیشتری نسب به تلویزیونی که دارای قابلیت پشتیبانی از HDR است نمایش می دهد. 

چرا شرکت سونی بر کیفیت نمایش رنگ تلویزیون X950H تاکید می کند.

کیفیت نمایش رنگ در تلویزیون سونی X9500H خارق العاده است. هر چند که تمام تلویزیون های سونی از کیفیت نمایش رنگ بالایی برخوردار اند اما نمایش رنگ در تلویزیون X9500H متمایز شده است چرا؟ شرکت سونی چه چیزی در این تلویزیون اتخاذ کرده است که داده های دینامیکی رنگ را به بهترین نحو ارائه می دهد؟  ویژگی Triluminos Display رنگ های زنده ای را نمایش می دهد، صفحه نمایش این تلویزیون با تکنولوژی Full Array Dimming شدت نور را بیشتر کرده رنگ های فوق العاده را به نمایش می گذارد. ویژگی Live Colour رنگ هایی شفاف را ارائه می دهد. ویژگی Colour Enhancement  رنگ های بیشتری را قابل نمایش می سازد ، با این ویژگی رنگ های با طول موج ضعیف تر امکان نمایش خواهند داشت در نتیجه جزئیات نمایش رنگ افزایش می یابد. شرکت سونی در این تلویزیون از ویژگی Super Bit Mapping استفاده کرده که حتی کیفیت رنگ تصاویر HDR را افزایش می دهد و این نشان از کیفیت نمایش بالای تصویر این تلویزیون را دارد.

تصاویر بدون نویز و بلور در X950H

 شما اگر به تصاویر پر سرعت در بعضی از تلویزیون ها تماشا کرده باشید ممکن است لرزشی در تصویر را مشاهده کرده و یا در اطراف اجزای متحرک تصویر بلور و تاری ایجاد  شود. شرکت سونی برای جلوگیری از ایجاد  بلور و تاری در تصویر از X -Motion Clarity  استفاده کرده است و حالت Auto یا اتوماتیک دارد. در نتیجه آن تصاویر بدون بلور و نویز می شوند و جدا از اینکه تصویر به بهترین نحو ممکن ارائه می شود چشم کاربر را نیز خسته نخواهد کرد.

صدای فوق العاده X950H سونی

شاید فکر کنید که صدای این تلویزیون مانند مدل های قبلی که در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شده اند دارای قدرت ۲۰ وات می باشد و معمولی به نظر برسد، اما شرکت سونی  تلویزیون های خود را با تغییراتی وارد بازار می کند که گاها کوچکترین تغییر موجب کارایی فوق العاده  می شود. اسپیکر های این تلویزیون طراحی X-Balance را دارند یعنی نه بیضی شکل هستند و نه طراحی دایره شکل دارند. این نوع طراحی اسپیکر ها از یک طرف موجب طراحی باریک تلویزیون شده و از طرفی صدایی شفاف تر و واضح تر را ارائه می دهد. ویژگی Voice Zoom  صدا را بسیار واضح تر جلوه می دهد  و تقریبا مانند Dialogue Enhancement عمل می کند.  پردازش صدای Dolby Atmos و Dolby Audio  موجب می شود تا از کیفیت های بالای صدا پشتیبانی کرده و شور و هیجان را در کاربران ایجاد کند و این ها ویژگی هایی است که قدرت صدای ۲۰ وات را متمایز از آنچه در تلویزیون های قبلی ارائه می شد را به نمایش می گذارد.

طراحی X-balance در اسپیکر های X9500H سونی

ویژگی های هوشمند  ارتقا یافته در X950H

چند سالی است که ویژگی های هوشمند در تلویزیون ها قرار گرفته اند. این ویژگی ها سیستم عامل، مرورگر وب، میانبر ها، برنامه های کاربردی ، قابلیت جستجو با صدا، هوش مصنوعی و… را شامل می شوند. شرکت سونی بیشتر از سیستم عامل Android استفاده می کند که از دو جهت بسیار موثر واقع شده است یکی سرعت مناسب آن در دانلود و جستجوی برنامه ها و صفحات وب و دیگر در دسترس بودن برنامه های این سیستم عامل است. این تلویزیون مرورگر وب ندارد و باید آن را دانلود کرده و بر روی آن نصب کرد. قابلیت جستجو با صدا یا Voice Assistant را دارد که می توان جستجوی صفحات وب و یا برنامه های تلویزیون را با ان بدون استفاده از دکمه های ریموت کنترل انجام داد.

جمع بندی

با وصف اینکه شرکت سونی تلویزیون های زیادی را روانه بازار کرده است و همه آنها از کیفیت تصویر و صدا و حتی طراحی فوق العاده ای برخوردار هستند اما به طور قطع می توان گفت که تلویزیون های سری H سونی مانند X8000H و X9500H سونی در رده نسبی کیفیت بالاتری قرار می گیرند. اگر هدف خرید یک تلویزیون با امکانات گسترده و کیفیت تصویر و صدا عالی است می توان تلویزیون های سونی سری H را پیشنهاد کرد هر چند که ممکن است قیمت بالایی داشته باشند اما این قیمت و هزینه درخور کیفیت وکارایی بالای آنها خواد بود. تلویزیون سونی X950H سونی در اندازه های متنوع وارد بازار شده است و به نظر می رسد که بازار را شوکه کند و در همان اوایل ورود به بازار مخاطبان زیادی را جذب ویژگی های خارق العاده خود کند.

دیگران خوانده اند:

IPS،VA،TN : سه نوع پنل مورد استفاده در تلویزیون

ال جی تلویزیون های اولد ۲۰۲۰ را رونمایی کرد.

تلویزیون های ۸K کیولد QLED سامسونگ ۲۰۲۰ با قابلیت پشتیبانی از تیونر ATSC 3.0


برای مشاهده تلویزیونهای OLED و منحنی در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سامسونگ در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED ال جی وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سونی در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید

9 پاسخ
  1. فرانک
    فرانک گفته:

    طراحی تلویزیونای ۲۰۲۰ سونی به نظرم خیلی عالی شدن. ولی یه ایراد دارن اونم قیمت بالای اوناسو البته به نظرم کیفیت خوبی هم دارن که اینقد گرون هستن. ولی ال جی و سامسونگ تقریبا همین کیفیت رو با قیمت پایین تری دارن.

    پاسخ
  2. داریوش
    داریوش گفته:

    چرا سونی توی تلویزیوناش از فناوری جدید هیچی نگفته ولی ال جی و سامسونگ همش میگن اینو اضافه کردم و اونو اضافه کردم؟ در حالی که به نظرم کیفیت تلویزیونای سونی از ال جی و سامسونگ بیشتره

    پاسخ
    • افشین
      افشین گفته:

      سونی با وجود اینکه همیشه بهتریها رو تولید میکنه بخصوص در صوت و تصویر رقیب نداره منتها متاسفانه در مقوله تبلیغات ضعیف عمل میکنه و اهل تبلیغات کذبو دروغ نیست،

      پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      این ویژگی به صورت مجازی کانال های صوتی را افزایش می دهد تا جزئیات صدا به خوبی ارائه شود.متناسب با ان کیفیت صدا افزایش می یابد.

      پاسخ
  3. احسان
    احسان گفته:

    تلویزیون هایی که Full Array Local Dimming را دارند از چه نوع نور پردازی استفاده می کنند؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *