تلویزیون های ۲۰۲۳ سامسونگ؛ شکست تلویزیون OLED ال جی توسط تلویزیون ۲۰۲۳ QD-OLED

سامسونگ مدت هاست که از نمایشگرهای OLED برای تلویزیون ها بیزار است. این در حالی است که این شرکت بزرگترین تولید کننده نمایشگرهای AMOLED برای دستگاه های تلفن همراه است. این بدان معنا نیست که این شرکت ظرفیت ساخت پنل های بزرگ OLED را نداشته است. سامسونگ این فناوری را شایسته استفاده برای تلویزیون‌های سطح بالا نمی‌داند. ال‌جی تقریباً یک دهه است که در تلویزیون‌های OLED باقی مانده است. پاسخ سامسونگ به ال جی با تلویزیون های QLED بود که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شدند.

پنل های اولیه QLED بیشتر شبیه پنل های LCD معمولی بودند تا OLED. آنها انتقال دهنده بودند و به نور پس زمینه LED نیاز داشتند زیرا پیکسل ها نور خود را ساطع نمی کردند. پنل های OLED از این جهت که نور خود را ساطع می کنند، تابش دارند. این همچنین به این معنی بود که QLED مانند OLED دچار مشکلات سوختگی نمی‌شد، که یکی از دلایلی بود که سامسونگ برای اجتناب از OLED ارائه کرد. همچنین معتقد است که QLED برای نمایشگرهای بزرگتر مقرون به صرفه تر است.

این استراتژی برای سامسونگ به خوبی جواب داد. در بازار جهانی تلویزیون هیچ جایگاه قابل توجهی را در برابر ال جی از دست نداد. سامسونگ یکی از پیشتازان بازار باقی ماند، حتی با وجود اینکه ال‌جی و سونی با تلویزیون‌های OLED سطح بالا پیشروی کردند ولی با این وجود هم سامسونگ آینده خود را روی QLED شرط بندی نمی کرد. در سال ۲۰۱۹، مشخص شد که سامسونگ تمرکز خود را به QD-OLED تغییر داده و بیش از ۸ میلیارد دلار در این تلاش سرمایه گذاری کرده است.

فناوری QD-OLED سامسونگ مزایای قابل توجهی نسبت به OLED های معمولی دارد. این پنل ها دارای روشنایی بالاتر، حجم رنگ بیشتر و طول عمر بهبود یافته هستند. گزارش‌های قبلی نشان داده‌اند که پنل‌های QD-OLED سامسونگ یک میلیون ساعت طول عمر دارند که به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از OLED‌ها است. آنها همچنین کمتر در معرض سوختن هستند؛ مشکلی رایج برای OLED های نسل فعلی!

سامسونگ اولین تلویزیون QD-OLED خود با نام S95B را سال گذشته معرفی کرد. این تلویزیون در سایزهای ۵۵ و ۶۵ اینچی عرضه شد. این شرکت اکنون آماده است تا خط تولید را گسترش دهد و موانع ورود را کاهش دهد تا مشتریان بیشتری بتوانند تلویزیون‌های QD-OLED خود را نسبت به تلویزیون‌های OLED معمولی انتخاب کنند. همچنین فناوری پنل خود را بهبود بخشیده است تا ضربه محکمی به ال جی زده باشد.

این شرکت مجموعه تلویزیون‌های QD-OLED 2023 خود را در نمایشگاه Consumer Electronics 2023 در لاس وگاس این هفته به نمایش می‌گذارد. یک اندازه کوچکتر ۴۹ اینچی وجود دارد که بدیهی است هزینه کمتری خواهد داشت، در حالی که یک اندازه بزرگتر ۷۷ اینچی نیز اضافه شده است. اندازه های ۵۵ و ۶۵ اینچی نیز حفظ شده اند. به گفته سامسونگ، این تلویزیون ها بدون توجه به زاویه دید، بهترین کیفیت تصویر را ارائه می دهند.

بزرگترین ادعا این است که تلویزیون‌های QD-OLED سامسونگ ۲۰۲۳ به حداکثر روشنایی تا ۲۰۰۰ نیت می‌رسند، که به قلمرو Mini-LED نزدیک می‌شود، فناوری که برای گران‌ترین تلویزیون‌های سامسونگ استفاده می‌شود. از نظر روشنایی محض، خط تولید جدید سامسونگ احتمالاً در مقایسه با آخرین سری OLED G3 2023 ال‌جی اعداد بالاتری را کسب کرده است. بر اساس اطلاعات موجود در این مقطع زمانی، بدیهی است که جدیدترین تلویزیون های ال جی به حداکثر قابلیت روشنایی جدیدترین تلویزیون های سامسونگ نزدیک نمی شوند.

ال جی آماری برای سری G3 2023 ارائه نکرده است. گفته می‌شود که سری جدید دارای «معماری کنترل نور و الگوریتم‌های تقویت‌کننده نور برای افزایش روشنایی تا ۷۰ درصد» است. سری G2 سال گذشته توانست در برخی آزمایشات به اوج روشنایی حدود ۱۰۰۰ نیت برسد. این بدان معنا نیست که این یک افزایش مستقیم ۷۰ درصدی خواهد بود؛ پس نمی توان گفت تلویزیون های جدید ۱۷۰۰ نیت روشنایی ارائه می دهند، حتی اگر دارای این میزان روشنایی باشند، نسبت به تلویزیون های جدید سامسونگ فاصله دارند. اما G3 فقط به طور قابل توجهی روشن تر از تلویزیون های سال گذشته خواهد بود.

سامسونگ همچنین به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بهبود کیفیت کلی تصویر و بازتولید رنگ متکی است. در حالی که این شرکت مشخصات فنی کاملی را در این برهه زمانی فاش نکرده است، بدیهی است که آخرین تلویزیون‌های QD-OLED ممکن است با سری G3 ال‌جی همخوانی نداشته باشند.

در نهایت، این مشتریان هستند که بیشترین سود را می برند. تا سال گذشته، اگر کسی قصد خرید تلویزیون OLED می‌کرد، باید از شرکت‌هایی مانند ال‌جی، سونی و دیگران خرید می‌کرد. سامسونگ اکنون در راه است تا از ارزش ویژه برند استثنایی خود در بازار جهانی تلویزیون رونمایی کند تا تکرار بهتری از تلویزیون OLED ارائه دهد.

مطالب جذاب دیگر:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *