تلویزیون های ۲۰۲۰ با امکانات و فناوری های پیشرفته

از آنجا که قیمت تمام شده هر محصول و متناسب با فناوری های موجود در آن است هر چه تلویزیون دارای فناوری های به روز و پیشرفته تر باشد قیمت آن بیشتر است به عبارتی باید خریدار بیشتر هزینه کند تا محصول راخریداری کند. در بسیاری از موارد هم خریدار بدون اطلاع از امکانات تلویزیون و اینکه تلویزیون را برای چه کار هایی و یا چه کاربری می خواهد خریداری کرده و وقتی به صورتی کارشناسی ارزیابی شود خریدار تازه به هزینه اضافی پرداخت کرده پی می برد.

در تلویزیون ها ویژگی هایی چون هوشمند بودن و نسخه سیستم عامل آنها، کیفیت تصویر که امروزه بیشتر کیفیت ها ۴K هستند، امکانات وای فای و بلوتوث، پورت های HDMI و ورژن های جدید آن HDMI 2.1، حداقل میزان تاخیر در ورودی ها و خروجی ها و … قرار گرفته و کاربران بسته به نیاز خود تلویزیونی را که دارای ویژگی مورد نظر برتری است، انتخاب می کنند. برای نمونه کاربرانی که به بازی  علاقه مند هستند ویژگی تاخیر در ورودی و خروجی ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و شاید ویژگی هایی که برای تماشای فیلم بیشتر حائز اهمیت است  از سوی کابران نادیده گرفته شوند. در زیر ما ویژگی ها و تکنولوژی های جدید را که در تلویزیون ها موجود هستند آورده ایم:

تکنولوژی صفحه نمایش در تلویزیون های جدید

در صفحه نمایش تلویزیون های جدید ویژگی های فوق العاده ای توسط شرکت های سازنده قرار گرفته است. تکنولوژی های صفحه نمایش مانند nano Cell، OLED و یا کیولد QLEDهستند که نمایش تصویر خیره کننده ای را موجب می شوند. این فناوری ها، امکان نمایش رنگ های  متنوع  و روشنایی تصویر و نمایش جزئیات را بیشتر می کنند، بنابراین  با دارا بودن این تکنولوژی در تلویزیون، محتوای با کیفیت به خوبی پشتیبانی می شود.

تکنولوژی های هوشمند در پردازنده های تصویر تلویزیون های جدید

در تلویزیون های جدید از ویژگی های هوشمند Artificial Inteligence استفاده شده است . این ویژگی به صورت خارق العاده ایی تصویر را پردازش می کند.در این پردازشگر ها داده های تصویر به صورت هوشمند پردازش شده و در چهار مرحله و خیلی سریع تصویر بازیابی داده شده و بر روی صفحه نمایش ارائه می شود. پردازشگر های هوشمند نسل دوم a9 در تلویزیون های جدید وجود دارد و پردازش محتوای جدید را به خوبی پشتیبانی می کند.

تکنولوژی های صوتی در تلویزیون های جدید

 در تلویزیون های جدید از ویژگی های صوتی پیشرفته استفاده شده است، از یک طرف تعداد کانال های صوتی یا تعداد اسپیکرها افزایش یافته و از طرف دیگر ویژگی های نرم افزاری اضافه شده،  کارایی انتشار صدا را افزایش و صدایی همه جانبه و فراگیر را ایجاد می کند. سیستم های صوتی ۲٫۱ و ۲٫۲ کاناله به همراه ساب ووفر لذت شنیدن صدا تلویزیون را دوچندان کرده است چرا که با این ویژگی طراحی و فناوری های مدرن، می توان فرکانس های پایین صدا را دریافت کرد. در تلویزیون های جدید ویژگی هایی چون Dolby Atmos، DTS Decoder و Dolby Surround  قرار دارد که جدا ازایجاد شور و هیجان در کاربر، هنگام بخش  صدا، امکان استفاده از سینما خانگی و یا اسپیکر های اکسترنال را آسانتر کرده هر چند که صدای این تلویزیون ها ۴۰ وات بوده و نیاز به سینما خانگی را بر طرف ساخته است.

طراحی صفحه نمایش در تلویزیون های جدید

طراحی یکی از ویژگی هایی است که بسیار مورد توجه کاربران قرار می گیرد. در تلویزیون های جدید مساحت بیشتری از صفحه نمایش در دسترس است و به عبارتی دیگر کناره های صفحه نمایش باریکر بوده و Bezel کمتری دارد. جدیدا شرکت های تولید کننده تلویزیون برای نگه داری تلویزیون ها از پایه وسط استفاده می کنند که نمای ظاهری را زیبا و موجب تسلط کاربر بر صفحه نمایش می شود. ضخامت صفحه نمایش ها هم به واسطه حذف نور پس زمینه(در تلویزیون های اولد ) کاهش یافته است.

سیستم عامل موجود در تلویزیون های جدید

 سیستم عامل رابط و واسط کاربر به برنامه های تلویزیون و یا اینترنت است. در تلویزیون های جدید برنامه های کاربردی بیشتری قرار گرفته است و از طرفی به واسطه پردازنده های هوشمند و فوق سریعی که در بالا به آنها اشاره شد، سرعت پردازش صفحات افزایش پیدا کرده است. نسخه های این سیستم عامل ها به روز و اپدیت هستند هرچند که قابل بروزرسانی نیز می باشند.

ورژن پورت HDMI در تلویزیون های جدید

کابل و یا پورت HDMI ، داده های صوت و تصویر را انتقال می دهد که هر چه این پورت ها سرعت انتقال داده و یا پهنای باند بیشتری داشته باشند،تصویر با دقت و شفافیت بیشتری بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود . در تلویزیون های جدید از ورژن ۲٫۱ HDMI  استفاده شده است که نسبت به ورژن قدیمی کارایی بالاتر داشته و داده های تصویر را در فرکانس های بالاتر (۱۲۰ هرتز)انتقال می دهد.

کاهش تاخیر در ورودی ها و خروجی های تلویزیون های جدید

جدا از ارتقای پورت های HDMI به ورژن ۲٫۱ و افزایش کارایی تلویزیون در نمایش تصویر  در همین رابطه، ویژگی هایی دیگری نیز در بقیه پورت ها وجود دارد که حائز اهمیت است و آن هم میزان تاخیر در انتقال داده های صوت و تصویر است. میزان تاخیر در اتقال داده Input Lag به میزان قابل توجهی در تلویزیون های جدید کاهش یافته است و برای گیمرها و کسانی که به بازی علاقه دارند بسیار حائز اهمیت است.

جمع بندی

با پیشرفت تکنولوژی فناوری ها و ویژگی های پیشرفته ای در تلویزیون های قرار گرفته اند. در بیشتر مواقع شناخت کافی از ویژگی های یک تلویزیون می تواند  موجب انتخاب بهترین تلویزیون توسط کاربر شود. کاربری که از تلویزیون برای بازی بیشتر استفاده می کند ویژگی میزان تاخیر در انتقال داده خیلی مهم است و باید میزان کمی داشته باشد. برای کابری که تماشای فیلم های با کیفیت بالا و تجربه تماشای فیلم ها و تصاویر ۴K اهمیت دارد ویژگی های صفحه نمایش نور پردازی پس زمینه و پشتیبانی از فرمت های HDR حائز اهمیت است. کابران می توانند با مراجعه به ویژگی ها ی تلویزیون و ارزیابی آنها تلویزیون مناسب خود را خریداری کنند.

 

7 پاسخ
  1. هوشیار
    هوشیار گفته:

    تنها تلویزیونایی که تا حدودی زیادی قابل توجه هستند همین اولدها و کیولدها هستن. البته از نظر پیشرفت علم و تکنولوژی. وگرنه تلویزیونای ال ای دی ال جی و یامسونگ برای استفاده های خانگی بسیار کارامدن

    پاسخ
  2. فرانک
    فرانک گفته:

    طراحی تلویزیونهای ۲۰۲۰ تا حدودی تغییر کرده اما به نظرم فناوری جدیدی به اونا افزوده نشده که خیلی قابل توجه باشه

    پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      چرا در تلویزیون های ۲۰۲۰ قابلیت های زیادی افزوده شده شده یکی ویژگی های افزوده شده هوش مصنوعی می باشد.

      پاسخ
  3. Jamshid
    Jamshid گفته:

    هوش مصنوعی در تلویزیون های سامسونگ بیشتر جای گرفته یا در تلویزیون های ال جی؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *