نسخه سوم سیستم عامل WebOs در تلویزیون های ال جی

در نمایشگاه CES 2016 شرکت ال جی از نسخه سوم سیستم عامل WebOs که قبلا در  موبایل مورد استفاده قرار میگرفت برای تلویزیون های جدید هوشمند خود رونمایی کرد.

این سیستم عامل برخلاف نسخه‌های پیشین شامل تغییرات ظاهری نخواهد بود، از آنجایی که امروزه تنوع ست‌آپ باکس‌ها زیاد شده و به دلیل قابلیت‌های زیاد آن بیشتر از نرم افزار تلویزیون‌های معمولی محبوب است، شرکت ال‌جی قصد دارد به قابلیت‌های آن بیش از هر زمان بیافزاید.

البته نسخه‌ی سوم WebOS دارای چندین ویژگی‌ مهم است، با دریافت بروزرسانی جدید می‌توانید از قابلیت اسپلیت اسکرین بهره‌مند شده و نمایشگر تلویزیون خود را به دو بخش یا کانال تقسیم کرده و در هر بخش منبع‌های مختلفی مانند بلوری را بارگذاری کنید. همچنین قادر خواهید بود در حالی که صفحه نمایش تلویزیون خاموش است از طریق اپلیکیشن موزیک آن پخش موسیقی از اسپیکرها را ادامه دهید، البته می‌توانید سایر وسایل خانگی هوشمند ال‌جی را به وسیله اپلیکیشن IoTV کنترل کنید.

علاوه بر این، ال‌جی ویژگی‌های Channel Advisor و Channel Plus را نیز بروزرسانی کرده است. Channel Advisor همانند TiVo، بر حسب برنامه‌های تلویزیونی و ساعاتی از روز  که به تماشای تلویزیون می‌نشینید، پیشنهادهایی را ارائه می‌دهد. Channel Plus هم لیستی ترکیبی از بهترین گزینه‌هایی را به وجود می‌آورد که در سرویس‌های مختلف مثل شبکه‌های کابلی، تلویزیون یا سرویس‌هایی مانند نت فلیکس در دسترس هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این نسخه، قابلیت Magic Zoom است که ال‌جی در توسعه‌ی آن سعی کرده بیش از هر زمان سیستم عامل webOS  را با سخت افزارهای خود یکپارچه سازی کند؛ بر اساس گفته‌های ال‌جی، به واسطه‌ی این قابلیت کاربر می‌تواند بر روی قسمتی از تصویر بدون افت کیفیت بزرگنمایی کرده و قادر به تماشای جزئیات بیشتری از آن باشد. علاوه بر این کمپانی مذکور در این بروزرسانی Magic Remote را ارتقا داده که به این ترتیب کاربران می‌توانند توسط ریموت ست‌آپ باکس و DVR را خاموش و روشن کنند. Magic Mobile Connection ویژگی مشابه AirPlay اپل است که به کاربران اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها و محتواهای خود را از گوشی هوشمند به تلویزیون هوشمند ال‌جی استریم کنند. می‌توان گفت تقریبا هیچ کدام از این قابلیت‌ها جادویی به شمار نمی‌آیند، اما ویژگی‌های جدیدی را به webOS 3.0 اضافه می‌کنند.

اخراج عجیب در سیلیکون ولی : ۲۰ نفر از برنامه نویسان که به طور مستقیم روی این سیستم عامل کار می کردند اخراج شدند

سیستم عامل WebOS 3.0 همانند روال سابق ال‌جی در بازه‌ی زمانی مشخص بروزرسانی شده است. البته هفته‌ی گذشته شرکت ال‌جی ۲۰ نفر از کارمندان خود در سیلیکون ولی را اخراج کرده که مستقیما در حال کار روی توسعه‌ی این سیستم عامل بودند. ال‌جی در این خصوص رسما اعلام کرده که تغییرات اخیر در نیروی انسانی این شرکت به هیچ عنوان بر روی توسعه‌ی سیستم عامل WebOS تاثیر منفی نخواهد داشت. بروزرسانی اخیر این سیستم عامل نیز صحت گفته‌های اخیر این شرکت را تایید می‌کند.

اگرچه WebOS امسال بروزرسانی شد اما هنوز بروزرسانی این سیستم عامل برای سال آینده مشخص نیست و بر اساس تغییراتی که در کارمندان ال‌جی ایجاد شده، ادامه‌ی توسعه‌ی این سیستم عامل برای ال‌جی بسیار دشوارتر از قبل خواهد شد.

می‌توان گفت رقابت‌های بیشتر و جدی‌تر برای شرکت ال‌جی ست‌آپ باکس‌های محبوب بازار است که می‌تواند در این زمینه نیز فعالیت‌های بیشتری داشته باشد. از جمله‌ی این دستگاه‌ها می‌توان به اپل تی‌وی، آمازون فایر تی وی و کروم کست ۲.۰ اشاره کرد. webOS 3.0 به قابلیت‌های بیشتری مجهز شده که حال باید منتظر تاثیر آن ماند تا مشخص شود که آیا کاربران می‌توانند آن را به دستگاه‌های ۳۵ تا ۲۰۰ دلاری ترجیح دهند یا خیر.

میزان گسترش WebOS3 در آینده

تمامی مدل های ۲۰۱۶ کمپانی ال جی به این سیستم عامل مجهز خواهند بود و هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا تلویزیون های قدیمی این کمپانی که به WEB OS 2.0 مجهز هستند نیز آیا به WEB OS 3.0 به روز رسانی خواهند شد یا خیر.الجی در گذشته اعلام کرده بود که برخی از مدل های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز از طریق به روز رسانی این سیستم عامل را دریافت خواهد کرد اما این اخبار به شدت ضد و نقیض است و نمی توان در باره آن نظر جدی داد.

4 پاسخ
  1. هوشیار
    هوشیار گفته:

    آخرین ورژن سیستم عامل web os که در تلویزیونهای ال جی به کار رفته باشه چیه؟

    پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      در سال ۲۰۲۰ اخیری ورژن در سیستم عامل ها ورژن ۵ می باشد که هوشمند بودن و قابلیت تبدیل صدا به متن و جستجو با صدا به آن افزوده شده است

      پاسخ
  2. حمید کوچک زایی
    حمید کوچک زایی گفته:

    سلام.چرا تلویزون های جدید ال جی با کیفیت _۴kداخل ایران کیفیت تصویر بسیار پایینی دارد

    پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      به خاطر اینکه محتوایی که با این تلویزیون ها پخش می شود از کیفیت پایینی برخوردار است

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *