طراحی متفاوت اسپیکرها در تلویزیون های سونی

در تلویزیون ها از ویژگی ها و امکانات متوعی برای ارائه تصویر با کیفیت و صدایی رسا استفاده می شود. برند های مختلفی تلویزیون تولید می کنند و این تلویزیون هر کدام ویژگی های متنوعی را دارند. در یکی دو سال اخیر سونی در تلویزیون های خود از ویژگی های بارز صوتی استفاده کرده است که با تناسب ان صدایی همه جانبه و کاربردی ارائه می شود. در اینجا سیستم صوتی و طراحی اسپیکر ها را در تلویزیون های سونی بررسی می کنیم.

صدا در تلویزیون

صدا در تلویزیون ها می توانند همانند تصویر حائز اهمیت باشد اما چرا؟ در تلویزیون ها صدا می تواند به تصویر وجه زنده ای ببخشد و جذابیت تصویر را افزایش دهد و یا کاربر را هیجان زده کند. در تلویزیون صدا چگونه ارائه می شود؟ در تلویزیون معمولا و اکثرا از ۲ عدد اسپیکر استفاده می شود که این اسپیکر ها در قسمت پایین و کناره های صفحه نمایش قرار می گیرند. اسپیکر ها در تلویزیون های HD معمولا صدای ۱۰ وات و در تلویزیون های Full HD و یا ۴K توان صوتی کلی ۲۰ وات را دارند. از روش های زیادی برای دیکد کردن صدا استفاده می شود که هر برند از روش های مخصوص و تکنولوژی های انتخابی استفاده می کند.

ویژگی هایی که توان صوتی را تحت تاثیر قرار می دهند.

در تلویزیون از طراحی تلویزیون گرفته و تا ویژگی های نرم افزاری می توانند صدای تلویزیون را ارتقا دهند. مهمترین ویژگی هایی که به یک سیستم صوتی اضافه می شود امکانات نرم افزاری دیکد کردن فرمت های صوتی است. زمانی که صدا در یک فیلم ضبط می شود به صورت حجم بالا فشده می شود و تلویزیون اگر قابلیت دیکد کردن آن فرمت را نداشته باشد، نمی تواند آن فرمت را پشتیبانی کند. امروزه تلویزیون به واسطه امکانت و ویژگی هایی فرمت های رایج را پشتیبانی می کنند. در تلویزیون های از ویژگی هایی چون Dolby Digital، Dolby Atmos، DTS و… استفاده می کنند تا جذابیت صدا را افزایش دهند و ویژگی هایی چون Surround و یا Down Firing را استفاده می کنند تا صدا فراتر از توان اسمی تعیین شده انتشار یابد.

Dolby Atmos و Dolby Digital

در بعضی از برند به طور فزاینده از Dolby حالا Dolby Digital و یا Dolby Atmos استفاده می شود که هم توان صوتی و تعداد کانال های صوتی افزایش می یابد. این دو مقوله با هم فرق دارند. در واقع دالبی دیجیتال Dolby Digital به معنی دیکد کردن و انتشار صدا به صورت دیجیتال است که نسبت به آنالوگ کاربرد و سرعت بیشتری دارد. دالبی اتمس Dolby Atmos می تواند بسیار حائز اهمیت باشد، از آنجا که هر چه تعداد کانال ها و یا تعداد اسپیکر ها در تلویزیون بیشتر باشد صدا وجهی ۳ بعدی و همه جانبه به خود می گیرد . Dolby Atmos کمک می کند تا با ۲ عدد اسپیکر صدایی ۵٫۱ و یا ۷٫۱ کاناله از تلویزیون انتشار یابد. تلویزیون هایی که از دالبی اتمس پشتیبانی می کنند صدایی با کیفیت تر و رساتری را ارائه می دهند چون که صدا را برپایه شی و یا اجزای تصویر انتشار می دهد.

طراحی اسپیکر ها در تلویزیون های سونی

سونی هم از دالبی دیجیتال و هم از دالبی اتمس استفاده می کند که کاربرد آنها را در بالا توضیح دادیم. سونی زیاد بر روی کیفیت صدا تاکید دارد هر چند کیفیت تصویر هم در تلویزیون های سونی در رده بسیار بالایی قرار دارد. در تلویزیون های سونی اسپیکر ها متمایز طراحی می شوند که هر سالی طراحی جدید جهت ارائه بهتر صدا در تلویزیون ها اتخاذ می شود. اسپیکر ها معمولا طراحی گردی را دارند اما سونی در یکی دو سال اخیر از طراحی بیضی شکل استفاده کرد که کاربرد به نسبت بیشتری را داشت. سونی در تلویزیون های اخیر خود از طراحی X-Balance استفاده کرده است که کیفیت انتشار صدا در آن از اسپیکر های بیضی شکل هم بیشتر است. تنوع طراحی اسپیکر ها را در تلویزیون های سونی آورده ایم:

جمع بندی

تلویزیون های سونی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این تلویزیون ها جدا از تصویر از کیفیت صدایی بالایی بهره می گیرند. در ان ها از امکانات و ویژگی هایی چون Dolby Digital و Dolby Atmos و DTS استفاده می شود و برای ارتقای توان صوتی به صورت مجازی از ویژگی های Down Firing و Ultra Surround استفاده می شود که این ویژگی ها قدرت صدا را به صورت مجازی افزایش می دهند. تلویزیون های سونی مشخصاتی نزدیک به هم را دارند و در زمان خرید تلویزیون سونی برای اینکه تشخیص داده شود که کدام تلویزیون چه ویژگی هایی را دارد باید به وب سایت شرکت سازنده مراجعه کرد تا تفاوت ها و شباهت های آنها مشخص شود و در نهایت یک تلویزیون را با روشی راهبردی بتوان انتخاب کرد.


برای مشاهده تلویزیونهای OLED و منحنی در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سامسونگ در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED ال جی وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سونی در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
4 پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      سلام
      بیشترین توان صوتی در تلویزیون های ۶۰ وات است و تلویزیون های کیولد سامسونگ ۲۰۲۰ این توان صوتی را دارند

      پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      سلام
      این اسپیکر ها هم باریکتر طراحی شده اند و هم صدایی همه جانبه را انتشار می دهند

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *