تلویزیون های UHD تولید ۲۰۲۰ با ویژگی Filmmaker Mode

 در تلویزیون ها ویژگی و امکانات زیادی وجود دارد که در کنار هم به صورت مکمل تصاویر و صدا را ارائه می دهند. در بیشتر موارد کاربران نسبت به بعضی از این ویژگی ها آگاهی کافی را ندارند، در حالی کی می تواند تاثیر زیادی در کیفیت تصویر ایجاد کند. برای نمونه ویژگی Game Mode یا حالت بازی در بعضی از تلویزیون وجود دارد و کاربرد  و کارایی آن می توان لذت و هیجان بازی را دو چندان کند. در صورتی که کاربر با این ویژگی آشنایی نداشته باشد و از آن استفاده نکند از شور و هیجان هنگام ارائه تصاویر کنسول های بازی بر روی صفحه نمایش بی بهره خواهد بود. ما در این نوشته به ویژگی که در تلویزیون های ۲۰۲۰ اتخاذ شده است و کاربرد و کارایی زیادی دارد می پردازیم این ویژگی تحت عنوان Filmmaker در تلویزیون ها نقش آفرینی می کند که به طور مفصل آن را توضیح می دهیم:

Filmmaker mode چیست؟

Filmmaker به معنی سازنده فیلم است و Mode هم به معنی حالت است، تا به اینجا معنی لغوی این اصطلاح و ویژگی را ارائه داده ایم. اما این ویژگی چه کارایی دارد و چرا در تلویزیون ها اتخاذ شده است؟ این ویژگی در تلویزیون های ۲۰۲۰ قرار گرفته است و بلا استثنا همه شرکت ها در تلویزیون ها ی خود از آن استفاده کرده اند. این ویژگی یک حالت از نمایش تصویر استف درست همانند Game Mode و یا Standard در منوی تلویزیون قرار می گیرد و با فشار دادن یک دکمه روی ریموت کنترل می توان از آن بهره مند بود. Filmmaker Mode یک حالت از نمایش تصویر بر روی صفحه نمایش است.

Filmmaker Mode سینما را به خانه بیاورید.

در واقع این حالت از نمایش تصویر بسیار تکنیکال و سفارشی است. کسانی که فیلم ها را می سازند برای نمونه کارگردانان دوست دارند فیلم مطابق آنچه خودشان می خواهند بر روی صفحه نمایش ظاهر شود درست همانند یک اجرای تاتر در سینما. شما در یک سکانس تاتر در سینما چه چیزی را می بینید؟ خوب واضح است شما تصویر طبیعی، صدای طبیعی و نمایش تصویر به صورتی کاملا واقعیت را مشاهده می کنید و چیزی غیر از این نیست. در حالت Filmmaker  هم همین ویژگی های تصویر را مشاهده می کنید اما این بار در سینما نه بلکه بر روی صفحه نمایش تلویزیون در منزل خود نظاره گر خواهید بود. حالا می توان گفت با این ویژگی و این نوع نمایش تصویر سینما را به خانه آورده اید.

چرا Filmmaker Mode به تلویزیون ها راه پیدا کرد؟

فیلم سازان و کارگردانان دیدگاهی متمایز با تولید کننده گان تلویزیون دارند، آنها می خواهند فیلم مطابق میل خودشان بر روی صفحه نمایش تلویزیون ها ارائه شود و شور هیجان طبیعی را داشته باشد که کاملا هم دیدگاهی پسندیده است، از طرفی تولید کنندگان تلویزیون می خواهند افکت ها و بلور و نویز تصاویر را به حداقل برسانند که این دیدگاه هم مورد قبول است. با توجه با این هر دو دیدگاه برای کارشناسان و کاربران تلویزیون مورد قبول واقع شده است.تولید کنندگان تلویزیون و فیلمسازان تصمیم گرفتند تا از یک ویژگی در تلویزیون ها استفاده شود تا بتوان در صورت ضرورت از آن استفاده کرد تا در نهایت در قالب مد تصویر در منوی تلویزیون قرار گرفت. 

Filmmaker Mode  را کدام برند های تلویزیون استفاده می کنند؟

این یک ویژگی جدید است و قطعا کارایی موثری در نمایش تصویر دارد بنابراین کدام برند می تواند تمایل به استفاده نکردن آن در تلویزیون های خود را داشته باشد. با توجه به اینکه این ویژگی جدید است در تلویزیون های ۲۰۲۰ می توان آن را یافت و از آن استفاده کرد. شرکت هایی چون ال جی ، سونی، سامسونگ، ویزیو، پاناسونیک و فیلیپس در تولیدات سال ۲۰۲۰ خود از ویژگی Filmmaker Mode استفاده کرده اند. 

بررسی تخصصی ویژگی Filmmaker Mode

تلویزیون های مدرن به صورت سنگین و گسترده ای تصاویر را پردازش می کنند، به عبارت تصاویر را بسیار شسته و رفته ارائه می دهند که حالت طبیعی تصویر کاسته می شود هر چند بسیاری از عوامل بازدارنده مانند نویز و بلور در تصاویر را برطرف کرده است.. در تلویزیون های مدرن تصاویر از قبل پردازش می شوند و برای این منظور در بین فریم های واقعی تصویر ، فریم های دیگری جهت کاهش نویز و بلور تصویر نمایش داده می شود که به آن Soap opera Effect گفته می شود. این ویژگی یعنی اتخاذ فریم ها در بین فریم های واقعی تصویر ، تحت عنوان های مختلفی ارائه شده است. افزایش فریم تصویر جهت کاهش نویز و بلور در تصویر تحت عنوان Tru Motion برای ال جی، Motion Flow برای سونی و Auto motion Plus برای شرکت سامسونگ است. 

هالیوود Hollywood و دیگر شرکت های تولید کننده فیلم از استاندارد سینمایی ۲۴p استفاده می کنند، این بدان معنی است که ۲۴ فریم در ثانیه بر روی صفحه نمایش دهنده ارائه می شود. تصاویر بر روی تلویزیون های مدرن تا ۶۰ فریم و یا حتی ۱۲۰ فریم بر ثانیه ارائه می شود حالا می توان متوجه شد که تعداد فریم های اضافه شده به تصویر بسیار زیاد است و تاثیری که این فریم های اضافه بر تصویر نهایی می گذارد دو جه مثبت ومنفی دارد:

۱- اضافه شدن فریم در تلویزیون های مدرن بلور و نویز تصویر را کاهش می دهد و موجب می شود تصویر بسیار روان واضح ارائه شود و هیچگونه Latency یا بریدگی در تصویر نباشد.

۲- اضافه شدن فریم ها در بین فریم های اصلی که ۲۴ عدد است موجب می شود حالت طبیعی فیلم به هو خورده و بیشتر تصویر حالتی مصنوعی به خود بگیرد.

Filmmaker Mode  نوآوری کدام شرکت است؟

این ویژگی به هیچ شرکت یا موسسه ای تعلق ندارد بلکه یک تصمیم  بود که از طرف متحدان UHD و جمعی از مشارکت کننده گان مانند برادران وارنر، پارامونت، یونیورسال و تکنیکالر به یک استاندارد تبدیل شد. این متحدان در صنعت معمولی هستند اما جنبه های تکنیکی مانند رزولوشن و عمق رنگ را بیشتر مورد بررسی قرار می دهند. 

 

جمع بندی

شرکت های تولید کننده تلویزیون در سال ۲۰۲۰ ویژگی جدید تحت عنوان Filmmaker Mode را در تلویزیون های خود قرار داده اند. این ویژگی کمک می کند تا بتوان فیلم ها را در حالت طبیعی و سینمایی تماشا کرد. این ویژگی به هیچ شرکتی تعلق نداشته بلکه حاصل تلاش متحدان UHD است که در نهایت به یک استاندارد تبدیل شده است. جدا از تصویری طبیعی با این ویژگی سرعت و یا Low Latency در ارائه تصویر محقق می شود. این ویژگی با استفاده از ریموت کنترل تلویزیون های ۲۰۲۰ و با فشار دادن یک دکمه اختصاصی بر روی تصویر نمایش داده شونده اعمال می شود و می توان با همان دکمه آن را غیر فعال کرد.

دیگران خوانده اند:

بررسی تلویزیون سونی مدل X8000G

بررسی تلویزیون اولد OLED ال جی مدل C9

ارزانترین تلویزیون های ۴K موجود در بازار در سال ۲۰۲۰

بررسی تلویزیون QLED سامسونگ Q70R


برای مشاهده تلویزیونهای OLED و منحنی در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سامسونگ در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED ال جی وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سونی در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید

12 پاسخ
  1. داریوش
    داریوش گفته:

    این تکنولوژی بر سرعت پخش حرکات سریع هم تاثیر می زاره؟ مثل فوتبال و مسابقات ورزشی که حرکات سریع زیاد دارن

    پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      بله، این ویژگی موجب می شود تا تصاویر به صورت واقعی ارائه شود و ممکن است در تلویزیون های با فرکانس پایین ایجاد بلور و نویز کند.

      پاسخ
  2. مهسا
    مهسا گفته:

    این ویژگی فیلم میکر چه تاثیری روی تلویزیونهای ۲۰۲۰ گذاشته که اونا رو از تلویزیونهای ۲۰۱۹ جدا کرده؟

    پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      این ویژگی موجب شده تا تصاویر به صورت کاملا طبیعی ارائه شوند که جذابیت خاصی را ایجاد می کند.

      پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      Low Latency یعنی جلوگیری از کاهش سرعت تصویر و موجب می شود تا تصویر با سرعت بالایی ارائه شود.

      پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      می توان گفت که با هم متفاوت هستند. Filmmaker موجب می شود تا تصاویر به صورت طبیعی ارائه شوند و نویز و بلور ممکنه در تصویر باشد اما Game Mode نویز و بلور تصویر را کاهش می دهد.

      پاسخ
  3. کیانوش
    کیانوش گفته:

    آیافعال کردن Filmmaker Mode تاثیری در سرعت تصویر بازی های با فرکانس بالا دارد ؟

    پاسخ
  4. زهرا
    زهرا گفته:

    این ویژگی در همه تلویزیون ها وجود دارد یا فقط در تلویزیون خاصی قرار گرفته است؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *