تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز

اسپرسو در واقع یکی از روش های تهیه قهوه  است ,قبل از درست کردن این نوشیدنی دلپذیر باید به نوع قهوه استفاده شده دقت کرد که تازه رست باشد معمولا از دانه با رست تیره استفاده می شود اما با توجه به ذائقه و سلیقه، رست های روشن تر نیز قابل استفاده است. اسپرسو به شکل قهوه‌ای نسبتا غلیظ با درصد کافئین بالا، همراه با خامه‌ای کرم رنگ بر روی آن تهیه می‌شود و پایه تهیه تعدادی از نوشیدنی‌های دیگر از جمله: موکا، ماکیاتو، آمریکانو، لاته و کاپوچینواست.

برای تهیه انواع قهوه نکات زیر ضروریست:

کاپوچینو (Cappuccino ) : مقدار ۱/۳ اسپرسو،۱/۳ شیر داغ، ۱/۳ کف شیر
قهوه لاته (Latte) : با افزودن شیر داغ به اسپرسو، معمولاً به نسبت ۱:۶ شیر داغ : اسپرسو
ما کیاتو (Macchiato ) : اسپرسو با افزودن مقداری شیر
کن پانا ( Con Panne ) : اسپرسو با افزودن مقداری خامه فرم گرفته
موکا (Mocha ): شکلات داغ با یک شات اسپرسو
آمریکانو (Americano ): آب جوش به همراه یک شات اسپرسو

کیفیت اسپرسوی حاصل از اسپرسوسازها به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد، مثلا درجه ریزی قهوه و کیفیت و تازگی قهوه مورداستفاده. برای تهیه اسپرسو ترجیحا باید قهوه درست پیش از دم‌کردن آسیاب شود. هر نوع قهوه‌ای هم قابل‌استفاده است، اما برخی اسپرسوسازهای مجهز به آسیاب داخلی با دانه‌های غیرچرب و طعم‌دارنشده بهتر کار می‌کنند. درجه ریزی و یک‌دستی قهوه نیز مسئله مهمی است. برای دستگاه‌های اسپرسوساز معمولا از پودر قهوه دانه‌ریز استفاده می‌شود که یه دست باشد. سپس مخزن آب را پر کنید. اگر دستگاه به منبع آب متصل نیست آب تصفیه شده را به صورت دستی به آن اضافه کنید. دمای آب در نهایت به ۱۹۷-۲۰۴ درجه فارنهایت یا ۹۶-۹۲ درجه سانتی گراد می رسد. در عصاره گیری از ترکیبات قهوه دمای آب بسیار مهم است برای تهیه اسپرسو باید آب تقریبا جوش با فشار زیاد از میان پودر قهوه عبور داده شود.بعد از ریختن پودر قهوه در پرتافیلتر، سطح آن را با دست صاف کنید تا همه پودر قهوه، هم سطح پرتافیلتر شود حالا با یک کوبه قهوه یا تامپر، قهوه‌تان را فشرده کنید . سعی کنید فشار به طور یکسان به تمام پودر قهوه وارد شود تا آب نیز به طور یکسان از آن عبور کند. نحوه ایجاد فشار لازم برای عبور آب بسته به نوع اسپرسوساز متفاوت است؛ در برخی اسپرسوسازها فشار لازم با پیستون دستی و در برخی دیگر به‌کمک بخار یا پمپ ایجاد می‌شود. فشار مطلوب برای تهیه اسپرسوی واقعی باید دست‌کم حدود ۹ بار باشد؛ البته، امروزه اغلب اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار و تمام‌خودکار بازار از قابلیت تولید فشار استاندارد ۱۵ بار برخوردارند.

با روشن کردن دستگاه اسپرسوساز، دکمه گرفتن شات را بزنید برای گرفتن یک شات اسپرسو حدود ۲۵ ثانیه به طول می انجامد. اسپرسو دستگاه اسپرسوساز نسبتا غلیظ، همراه با خامه ای کرمی رنگ بر روی آن است.اسپرسو بلافاصله پس از ریخته شدن در فنجان باید سرو شود. در کنار اسپرسو معمولا یک شکلات کوچک و یک فنجان آب سرو می شود.

نکات مهمی که در تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز باید رعایت کرد :

۱-  از آب شیر برای تهیه اسپرسو استفاده نکنید زیرا املاح آن باعث رسوب در ماشین اسپرسو شما می شود.

۲- اگر دانه های تان درشت آسیاب شده باشد آب با سرعت بیشتر و زمان کمتری از آن عبور می کند و در نتیجه اسپرسو رقیق و بدون طعم خواهید داشت و برعکس اگر دانه های تان ریز آسیاب شده باشد زمان گرفتن شات افزایش می باید و در پایان نیز اسپرسو تان به تلخی می زند.

۳-  در پرتافیلتر غیر از پودر قهوه، افزودنی دیگری مانند شکر یا … نریزید.

۴-  پس از قطع کردن جریان آب بهتر است درون پرتا فیلتر و سطح بیرونی هدگروپ را به وسیله یک پارچه خشک و تمیز نمایید.

معرفی دستگاه اسپرسوساز با برند معروف

اسپرسوساز دلونگی

شرکت دلونگی یکی از بهترین سازندگان این دسته از محصولات است. اسپرسو ساز دلونگی دستگاهی چند کاره با امکانات حرفه ای و مدرن است. ظرفیت این قهوه‌سازها حدودا ۱۰ الی ۱۵ فنجان است و عملکرد ضدچکه دارند. نکته مهم اینجاست که اغلب فیلتر‌های کاغذی دارند.با توجه به اینکه اکثرا توان اسپرسوساز این برند معروف بالای ۱۵۰۰ وات و خروجی بخار آن‌ها بیش از ۱۰ بار میباشد این دستگاه می تواند در سریعترین زمان و بهترین کیفیت برای شما اسپرسو آماده نماید.برخی قهوه‌سازهای دلونگی به سیستم واریو مجهزند که می‌توان طعم و میزان غلظت نوشیدنی گرم را تنظیم نمود و از تکنولوژی کف‌سازی فوری و همچنین تنظیم میزان بخار بهرمند هستند.

بر روی بدنه‌ی این دستگاه و در قسمت بالای آن چند دکمه با طراحی زیبا قرار گرفته است که در هنگام استفاده چراغ زیر آنها روشن می‌شود. که برای تعیین مقدار قهوه‌ی خروجی دستگاه که شامل ۱ یا ۲ فنجان است‌، می‌باشد و دکمه‌ی دیگر نیز برای تهیه‌ی کف شیر به کار می‌رود. مخزن ها با نشانگر میزان سطح آب، به گونه ای طراحی شده اند، تا بتوان به راحتی آنها را از دستگاه جدا و محتویات آنها را تخلیه کرد. همچنین سینی چکه گیر نیز برای این محصول لحاظ شده که از کثیف شدن اسپرسو ساز و یا میز جلوگیری می کند. جهت تهیه اسپرسو ابتدا مخزن آب قسمت اسپرسو را پر نموده و دکمه مربوط به  اسپرسو را می زنیم تا بخار آن جهت تهیه اسپرسو آماده شود سپس قهوه را در داخل سری مخصوص قهوه ریخته ، در جای خود قرار داده و دکمه استارت می زنیم و اسپرسوساز با فشار بخاری معادل ۱۵ بار که بر قهوه وارد می کند باعث شده که بخار دردانه های ریز قهوه نفوذ کرده و اسپرسویی کاملا تازه و با طعمی واقعی که در داخل ظرف شیشه ای می ریزد داشته باشید.

 این اسپرسو ساز قابلیت استفاده از پودر و پد قهوه را دارد و دارای فیلتر جداگانه شامل فیلتر تک، فیلتر دوبل و فیلتر مخصوص پد قهوه است. از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به“سیستم کاپوچینوساز قابل تنطیم”: این سیستم بخار و هوا و شیر را میکس می کند تا با تولید کف شیر غلیظ، خامه ای و کف دار، کاپوچینویی عالی بدست آید.

آشنایی با انواع اسپرسوسازهای دلونگی

۱- اسپرسوساز دلونگی مدل BCO320: این مدل بسیار ساده، زیبا، متفاوت و درعین‌حال کاربردی طراحی‌شده است.که برای مصارف خانگی استفاده می شود. دارای توان ۱۷۰۰وات و فشار بخار ۳٫۵ بار و سینی چکه گیر است . این دستگاه می‌توان به قابلیت درست کردن قهوه فرانسه با ظرفیت ۱۰ فنجان اشاره کرد. لازم به ذکر است که صفحه گرم نگه‌دارنده این محصول، می‌توان تا مدت زیادی، قهوه فرانسه شمارا گرم نگه دارد.

۲- اسپرسوساز دلونگی مدل BCO421: دستگاه قهوه ساز دلونگی ۴۲۱ با امکانات ویژه و مدرن است که قادر است تا در کمترین مدت زمان انواع نوشیدنی های گرم را در اختیار شما قرار دهد . با استفاده از سیستم کاپوچینو ساز و به لطف یک آمولسیون خاص در این دستگاه شما این امکان را دارید تا بتوانید به راحتی کاپوچینو را آماده کنید.این مدل در مجموع عملکرد ۱۷۵۰ وات توان مصرفی دارد که شامل ۸۰۰ وات و ۹۰۰ وات برای قسمت اسپرسو ساز و قهوه فرانسه و همچنین پرت انرژی دستگاه است.دارای فشار بخار ۱۵ بار و صفحه‌ی گرم نگه‌دارنده‌ی قوری برای داغ نگه‌داشتن قهوه و فیلتر دائمی قهوه می باشد.

از اسپرسوسازهای دیگر برند دلونگی میتوان به EC850 , BCO420,BCO431 و … اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *