دالبی اتمس Dolby Atmos چیست؟

برای ارتقای صدا در وسایل صوتی و تصویر از ویژگی های فوق العاده کاربردی استفاده می شود. در تلویزیون های نمی توان از اسپیکر های بزرگ استفاده کرد از طرفی صدا با اندازه و یا حجم اسپیکر رابطه مستقیم دارد. تلویزیون ها از طرفی با طراحی باریک وارد بازار می شوند، بنابراین چگونه می توان توان صوتی را ارتقا داد بدون اینکه طراحی تلویزیون ضخامت بیشتری به خود بگیرد. خرید تلویزیون نیاز به آگاهی از امکانات و ویژگی های موجود در آن را دارد چراکه این امکانات و ویژگی می توانند کارایی تلویزیون را افزایش دهند.

مشخصات صدا در تلویزیون چگونه ارائه می شود؟

صدا در تلویزیون ها با کانال Channel ارائه می شود. در تلویزیون های با ۲ عدد اسپیکر ۲ کاناله در مشخصات ذکر می شود. معمولا در تلویزیون از ۲ عدد اسپیکر استفاده می شود اما اگر تعداد اسپیکر ها بیشتر شد مثلا به همراه آن ها از یک ساب ووفر استفاده شد آنگاه صدا به صورت ۲٫۱ و یا ۲٫۲ و همچنین ۲٫۲٫۲ کاناله ارائه می شود. اعداد اعشاری در بیان تعداد اسپیکر ها نشان دهنده وجود سابووفر در تلویزیون است که ساب ووفر معمولا در وسط و در بین اسپیکر ها قرار می گیرد.

 ساب ووفر

ساب ووفر یک نوع اسپیکر بزرگ است، بزرگ به این معنی که از اسپیکر های موجود در تلویزیون مقداری بزرگتر است. این اسپیکر در بین اسپیکر های ووفر قرار می گیرد و اسپیکر با قدرت صدای بالا هم گفته می شود اما برعکس نام آن کاربردی متفاوت دارد. در ساب ووفر صدا از ۴۰ تا ۲۰۰ هرتز انتشار می یابد که این میزان فرکانس صدا با اسپیکر های دیگر یا ارائه نمی شوند و یا اینکه کیفیت و کارایی لازم را نخواهد داشت. ساب ووفر داده های صوتی کم فرکانس را که معمولا صدایی بم تولید می کنند را ارائه می دهد. در تلویزیون هایی که ساب ووفر وجود دارد تعداد کانال های صوتی به صورت اعشاری بیان می شود.  یعنی صدای ۲٫۱ کاناله یعنی از ۲ عدد اسپیکر و ۱ عدد ساب ووفر تشکیل شده است.

دالبی اتمس Dolby Atmos

 دالبی اتمس توان صوتی و یا کیفیت صدا را افزایش می دهد. در دالبی اتمس صدا به صورت مجازی کانال های صوتی افزایش می یابد. برای نمونه در یک تلویزیون که صدا از ۲ عدد اسپیکر ارائه می شود و در آن از دالبی اتمس پشتیبانی می شود کیفیت صدا از سیستم ۲ کاناله به سیستم صوتی ۵٫۱ و یا ۷٫۱ کاناله ارتقا می یابد. صدای دالبی بیشتر تمرکز بر روی اشیا و یا اجسام را در تصویر دارد و از این رو صدایی ۳ بعدی ارائه می شود. دالبی اتمس در همه وسایل اعم از تلویزیون و یا گوشی های تلفن همراه وجود دارد و با شرایز و ویژگی دیکد کردنی داده های صوتی که دارد کیفیت صدا  به صورت متحیر کننده ای ارائه می شود. دالبی اتمس برای بازی های VR یا Virtual Reality بسیار کاربردی است و انگار گیمر و یا کاربر بازی در صحنه بازی حضور دارد. در زمان فیلم برداری با دستگاه ها و دوربین های پیشرفته ، داده های صوتی فشرده ای ذخیره می شود و با دالبی اتمس می توان از آن داده های دیکد شده به خوبی استفاده برد.

جمع بندی

در تلویزیون های برند های مختلف از ویژگی Dolby Atmos استفاده می شود. این ویژگی کمک می کند تا صدا به صورت مجازی از ۲ کاناله تا ۵٫۱ و یا ۷٫۱ کانال ارتقا یابد و نتیجه ان صدایی همه جانبه و فراگیر است. تلویزیون های سونی اکثرا از دالبی اتمس پشتیبانی می کنند و می توانند کیفیت صدایی باورنکردنی داشته باشند. برای اینکه تشخیص داده شود که تلویزیون از دالبی اتمس پشتیبانی می کند یا نه باید به قسمت مشخصات تلویزیون در وب سایت شرکت سازنده مراجعه کرد.


برای مشاهده تلویزیونهای OLED و منحنی در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سامسونگ در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED ال جی وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سونی در وبسایت بانه ۹۰ اینجا کلیک کنید
4 پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      سلام
      خیر بعضی از تلویزیون ها این ویژگی را دارند و معمولا تلویزیون های وسونی و ال جی از این ویژگی پشتیبانی می کنند

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *